There was an error in this gadget

Tuesday, February 8, 2011

Mengenal Hati Part 4

HATI yang HIDUP

Assalamualaikum............

Sememannya jika difikir dari logik akal, selagi kita manusia ni hidup pastinya hati kita juga hidup tapi harus diingat seperti yang dibahaskan tadi jangan dilihat hati manusia dari sudut zahiriah semata2 tapi lihatlah juga dari sudut batiniahnya. Hati yang hidup bermaksud Hati yang senantiasa dihiasi dengan ketaqwaan seorang hamba kepada penciptanya Allah SWT.Nak tahu hidup ke tak hati kita lihatlah dari amalan kita kerana hati yang hidup akan senantiasa disucikan dengan amal soleh. Ianya bersih dari perbuatan2 tercela oleh agama dan ia sentiasa dipenuhi dengan cahaya dari Allah. Senang citer, hati yang hidup ni adalah hati yang bersih dari dosa dan percayalah ianya akan mendapatkan hidayah daripada Allah.

Seperti yang pernah diperkatakan,Hati adalah raja kepada seluruh anggota tubuh badan.
Bersih hati,maka baiklah seluruh tingkah anggotanya.Jika buruk dan mati,maka akan buruklah kesannya di sekeliling oleh tingkah laku yang juga buruk.
Kita duk bincang pong pang pong pang pnjang lebar pasal hati tapi kita tahu ke tak keadaan hati kita sekarang ni??? Hati jenis mana kita ada la ni??? Hidup ke....sakit ke...mati ke..... moh kita check sama2...

Menurut maklumat yang diperolehku,ada 7 tanda yang menunjukkan yang hati kita ni hidup lagi..

PertamaLapang dada bila terima ajaran Islam.

Firman Allah:
Maksudnya: Orang yg Allah lapangkan dada mereka adalah
org yg mendapat cahaya dr tuhannya.(22: Zumar)

Sabda Rasulullah:
"Apabila cahaya masuk ke dalam hati seseorang maka dadanya akan
lapang dan terbuka"

 Para sahabat bertanya: "
Ya Rasulullah; Adakah ada tanda2 yg menunjukkan demikian?" 

Lalu Nabi s.a.w menjawab:
Maksudnya: Org yg beramal utk kembali ke Akhirat yg kekal,
Jauh dirinya dgn dunia yg memperdaya dan bersedia untk mati
sebelum ianya tiba."(Hr Hakim)

Teman2 sekalian....Lapang dada ni maksudnya hati kita ni mudah  nak terima dan patuh setiap
ajaran Islam dan sebaliknya bagi dada yang sempit(bukan semput).


KeduaBerasa gementar hati kita semasa berzikir mengingati Allah.

Firman Allah:

"Sesungguhnya sifat khusus org2 yg beriman apabila disebut
nama Allah akan gementar hati2 mereka..."(2: Al-Anfal)

Tapi malangnya,kita semua ni kalau bab2 nak berzikir susah je... ingat pun satu dua je...tu pun yang seringkali ditayang di TV.... tapi...kalau bab2 lagu...kalau masuk Jangan Lupa Lirik...perh...masing2 tunjuk terror.... berhibur tak ada salahnya tapi biarlah kena dengan cara dan gayanya... kalau duk nyanyi...felling habis lentok habis tapi kalau duk zikir...mulut je terkumat-kamit macam tengah jampi tapi....tak ada feel langsung....


KetigaHati yg khusuk mengingati Allah.

Firman Allah:

"Sesungguhnya mereka bersegera melakukan kebaikan,
berdoa kepada kami dgn penuh mengharap dan takut dan
mereka khusuk mengingati kami"(90:Al-Anbiya)

Khusyuk adalah
1. Hadirkan hati dalam Ibadah.
2. Memahami makna yang di lafazkan.
3. Mengagungkan Allah dengan adanya sifat takut dan sentiasa berharap.

Ini tak...time sembahyang tu la...macam2 ada....... time tu la teringat nak makan la,assignment tak buat lagi la,baju tak basuh lagi la...dan banyak lagi...anda sendiri tahu dan pernah merasainya kan...jangan nak tipu la....kalau bab nak faham betul2 apa yang kita lazfazkan sekaligus sememangnya sukar tapi slow2 la....InsyaAllah boleh....


KeempatMudah terkesan dengan nasihat.

Satu cerita yang boleh dikongsi bersama..Ketika Ali Zainal Abidin melihat hamba perempuanya tertuang air panas ke kepala anaknya sehingga mati anaknya. Baru sahaja nak dimarahi hambanya;lalu hambanya membaca Ayat
"Dan org2 yg menahan marahnya" 

Maka Ali Zainal Abidin berkata: Aku tahan marahku.

Hambanya menyambung ayat tadi :
"Dan org2 yg memaafkan kesalahan manusia lain" 

Ali Zainal Abidin berkata kembali : Aku Maafkan kamu.

Hambanya menghabiskan ayat tadi
"dan Allah mengasihi org2 yg melakukan kebaikan."(134: Ali Imran)
Beliau berkata: Engkau dibebaskan.


KelimaMerasai kemanisan Iman.

Nabi s.a.w bersabda: "Seseorang itu akan merasai kemanisan
Iman bila dia reda Allah sebagai tuhannya, Islam sebagai agamanya
dan Muahmmad sebagi Nabi dan Rasul. (Hr Muslim)

Imam Ibnu Hajar mengumpamakan orang yang mempunyai hati yang baik
adalah sperti orang yang sihat dimana dia merasai kemanisan madu.
Adapun org yg mempunyai hati yg sakit seumpama pesakit yg merasai madu itu pahit.


KeenamSentiasa merasai bahawa diri kita ni dekat dengan Allah.

Tandanya ialah orang yg menjadikan ibadah dan bermunajat kepada Tuhannya sebagai hobi yang amat sukar untik ditinggalkan. Seperti mana Nabi Isa a.s berkata kepada Hawariyyin :

"Banyakkan bercakap dengan tuhan dan sedikitkan bercakap dgn manusia

Mereka bertanya :"Bagaimana banyak bercakap dgn tuhan?" 

Lalu Nabi Isa menjawab :"Hendaklah kamu sentiasa bersendirian mengingatinya,
bersendirian beribadat kepadanya dan bersendirian bermunajat degannya."
(Hr Abu Naim dlm kitab Hilyah)



KetujuhSentiasa kembali kepada Allah.

Maksud kembali disini adalah setiap perkara yang kita lakukan tak kiralah apa jua perkara sekalipun,kita akan sentiasa berserah kepada Allah kerana Dia Yang Maha Menciptakan dan Dia jugalah Yang Maha Mematikan segala-galanya.

Firman Allah:
"Maka hendaklah kamu lari menuju kepada Allah...(50: az-Zariat)

"Dan org2 yg apabila mereka melakukan kejahatan atau menzalimi
diri mereka sendiri; mereka terus mengingati Allah dan meminta ampun kpd Allah..."(135: Ali Imran)

Dalam keadaan senang dan susah hendaklah kita kembali kepada Allah.

Rasulullah bersabda:

"Amat dikagumi keadaan orang beriman. Mereka sentiasa dalam kebaikan.
Sekiranya mereka mendapat kebaikan mereka akan bersyukur;
itu adalah kebaikan baginya dan bila mendapat kesusahan
mereka akan bersabar; itu juga kebaikan baginya."

Perbetulkanlah salah silapku kerana kita manusia sememangnya tak dapat lari dari melakukan kesilapan bukan dengan menghukum....

Wallahua’lam.....


 to be continued
 InsyaAllah

Monday, February 7, 2011

Mengenal Hati Part 3

Assalamualaikum......

Jika pada part 1 dan part 2 tajuk mengenal hati kita telah mengenal serba sedikit tentang hati dari sudut sains perubatan,serba sedikit mengenali fungsi hati ,mengetahui serba sedikit tentang penyakit2 hati namun itu adalah secara zahirnya suatu hati itu semata-mata.

 Apabila berbicara soal hati,ianya cukup rumit dan cukup luas untuk dibahaskan. Tapi tak bermakna kita tidak boleh menkajinya. Cuma ianya mengambil masa yang agak lama. Sesungguhnya kita adalah manusia biasa yang  yang punyai ilmu sememangnya tak setanding dengan ilmu Allah tapi jangan pula kita membataskan ilmu kurniaannya ini dengan sekadar bergantung dengan ilmu yang kita ada semata2..Oleh itu sama2lah kita kaji dan terus menkajinya pelbagai ilmu yang ada sebanyak mungkin. Walaupun sukar tapi tak mengapa,mari kita menyingkap dengan lebih mendalam tentang tajuk kita Mengenai Hati. InsyaAllah, sama-sama kita menyelidiki dan lebih memahami hati kita dengan lebih mendalam pada mengenal hati kali ni. 

Kepada yang lebih arif,tegurilah diri ini jika ada kesilapan yang dilakukan tapi jangan dihukum kerana kita manusia tak lari dari berbuat kesalahan.

(lagu My Heart-Irwansyah dgn Acha)
if you love somebody could we be this strong
i willl fight to win, our love will conquer all
wouldn't risk my love even just one night
our love will stay in my heart
nak ku tanya satu soalan..,kita simpan perasaan cinta kat hati ke kat jantung???
-sekadar selingan je-


Baiklah...

Teman2 sidang pembaca sekalian...
Membahas mengenai hati sememangnya mengambil masa yang cukup lama. Mengapa??? Jawapannya adalah kerana hati merupakan suatu organ yang sangat penting dalam kehidupan manusia. Rasulullah pernah berkata tentang hati dalam hadithnya yang bermaksud :

 “Dalam tubuh manusia itu ada segumpal darah, apabila segumpal darah itu baik maka baiklah seluruh tubuh manusia itu, dan apabila rosak segumpal darah itu  maka rosaklah seluruh tubuhnya.  sesungguhnya itu adalah hati”.

Mari kita renungkan bersama,
Hati merupakan suatu yang sangat ajaib. pernahkah kita dengar Hati itu raja kepada seluruh anggota badan,jika rosak hati itu maka rosaklanh seluruh badannya....mungkin pernah dengar tapi malas nak ambik tau kn...hahahha

Hampir semua atau segala yang berlaku dikaitkan dengan hati. Contohnya kalau orang yang senang hati maka tenanglah hatinya,tapi bagi orang yang tengah sakit hati,cuba tengok adakah orang itu dalam keadaan tenang??? hahaha Tidak kan?? Buktinya,jika tenang hati seseorang takkan terkeluar macam2 kata2 yang teruk2 dari mulutnya...tak kan lari orang itu daripada mengumpat mencaci kan??. Semua tu boleh kita lihat melalui ekspresi wajah manusia di sekeliling kita dan diri kita sndri.

Jika baik hati kita maka dekatlah kita dengan pencipta. Pembaca2 skalian.... cuba lihat diri kita dan masyarakat sosial sekeliling kita terutamanya umat islam. Masyarakat islam kini tak sehebat masyarakat islam zaman nabi kita dulu..Mengapa itu terjadi??? kerana masyarakat islam kini islamnya hanya pada i/c tp bukan dihati. 

Sebab tu lah bila ditanya kamu agama apa...dijawabnya islam tapi bila diperhatikan satu persatu..kot mana yang dikatakan islamnya??? Tengok pakaian xmcm org islam pun habis baju adik dipakainya,ksian adik tak ada baju nak pakai...tengok kot rambut..wah...mengalahkan mat salleh...minggu ni perang mnggu dpan coklat...rmbut pn blh tukar2 colour hebat2....

Tengok perilaku dalam perhubungan sosial plak....smuanya nmpak mcm ada hubungan adik bradik kandung....u tarik i...i tolak u...main cubit2...main pmpin2 tangan...tp dengan adik bradik  sdri ...nk pegang pn tak ada slera....tang mana islamnya manusia ni??? Islamnya bla duk tnjuk i/c ade la nama islam n tertcatat islam kat bhgian agama.....ceh.... itulah bezanya masyarakat islam dulu dan kini. Cukup berbeza...kat mana bezanya...?? bezanya adalah dihati masing2...hebatnya masyarakat islam zaman nabi dulu kerana di hatinya ada Allah...hatinya sntiasa mengingat Allah...tapi kita skarg, dalam hati,macam2 ada......

Teman2......

Tahukah kita bahawa kedudukan hati kita ni bertingkat-tingkat(jangan ingat bangunan je ada tingkat2), ada hati yang hidup, hati yang mati dan ada hati yang sakit. Secara zahirnya kita tengok ianya satu tapi secara batinnya hati manusia terbahagi kepada 3 iaitu:

Hati yang Hidup
Hati yang Sakit
Hati yang Mati

Tak pernah dengar ke?? ishk... kalau sakit hati,geli hati,panas hati,hancur hatiku,kau mempermainkan hatiku...pernahla kn...hahaha

Nak tau hati kita ni hati jenis yang mana.....tunggu part 4...
InsyaAllah......