There was an error in this gadget

Saturday, April 21, 2012

Nikah??? Ajak-ajak Ayam???

Hari tu ada orang tanya 2 soalan padaku....
Akanku cuba menjawab semampu mungkin..


Wujudkah lelaki yang mempermainkan soal nikah??

Jawapannya senang saja.... Di dunia ni ada bermacam2 jenis manusia...jadi...semestinya ada bermacam2 perangai...ada perangai sekadar nak main2... Ada perangai yang sombong...ada perangai yang terima membuta tuli...dan..segala macam perangai manusia...

Senang cter,jenis yang mempermainkan soal nikah (jangan salahkan lelaki semata2 krn perempuan pun sama sahaja perangainya) adalah jenis yang kurang kefahaman islamnya mengenai nikah..NIKAH TU APE?? Jika jawapannya hanya dijawab " nikah itu sekadar utk mnghalalkan apa yang haram"...maka perlu belajar lg apa itu nikah...

Ajak2 ayam tanpa niat ikhlas???







Kita pn selalu ajak2 ayam kn?? Kenapa kita ajak2 ayam??
Sebab kita masih lagi xpasti dengan ajakan atau tawaran atau pilihan itu...mungkin ada yang lebih baik..mungkin xperlu kot...mungkin sekadar penyedap hati atau nk jaga hati orang y diajak?? Selalu kita buat kn??

Berbalik kpd y tlh diterangkan td.... Ikhlas itu asal dari hati... Mungkin kita tahu hati kita melakukan sesuatu itu ikhlas atau tidak.... Tp,adakah kita tahu...hati manusia lain ikhlas atau tidak...kita hanya mengagaknya...hakikatnya tuhan saja y tahu.....

Isu mempermainkan soal nikah denganajak2 ayam itu jelas diterangkan sblm ini....jika betul mahukan wanita itu..jumpalah ibu bapanya...jumpa utk apa??
Bagitau la....y diri itu sudah jatuh cinta n ingin melamar anaknya...bukan sekadar ucapan "saya suka awak,saya sayang awak,saya nk kawin dgn awak' semata2....


Kalau hati si wanita itu nafsu lbh tnggi dr iman.... Akal dah x diguna pakai dh... Terus layan dengan kata2 cinta si lelaki.... Mana akal kita?? Cuba jawab.... "ok.. Kalau awak betul2 nk nikah dgn saya..boleh je..saya pn suka kt awak.. Dengan syarat..pergi jumpa mak bapak saya bagitau hal sebenar....buat rundingan..."
Cuba tengok... Berapa ramai yang berani... Itulah y dinamakan cinta nafsu...maen2...dengan alasan "saya masih belum bersedia jumpa mak ayah awak".... Halloo... Ape masalahnya??? Suruh jumpa je... Bgtau nk cop dulu...xnk bg org ambik... Xsemestinya kne btunang...


Untukmu sayang.lautan api sanggup ku renangi.... Cewah... Suruh jumpa mak bapak je... 2 pn tak brani?? Cmna ni bro...


Disitu kita dh boleh menilai....adakah itu lelaki yang kita nk buat suami???

Dan disitu juga kita boleh nilai.... Cerdikkah kita dalam bercinta... Atau ditipu oleh cinta...

Masalah skrg... Kita tak faham... Apa itu cinta...apa itu bercinta...apa itu bercouple.......
Fahamkan dulu....


“Sesungguhnya Allah itu tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, melainkan kaum itu bergerak terlebih dahulu mengubah apa yang ada dalam diri mereka”


Surah Ar-Ra’d ayat 11.

Melamar.... Jujur atau Main-main

Tertariknya seorang lelaki terhadap seorang wanita atau tertariknya wanita kepada lelaki adalah normal...
Setiap manusia ada nafsunya antaranya nafsu terhadap golongan jantina lain....
Tarikan cinta bermula dari mata turun ke hati...
Dihati manusia itu adanya nafsu..
Jika baik hatinya maka nafsu akan didorong oleh iman..
Jika hitam hatinya maka nafsu akan mendorong ke arah maksiat..
Apapun apabila bercakap tentang hati jangan lupa anugerah yang satu lagi..
Akal fikiran...
Sucinya hati bersihnya akal..
Insyaallah mendapat keberkatanNya..





Memberi lamaran atau melamar seseorang ada caranya..
Bukan maen redah begitu je...
Yang terbaik jumpa ibu bapanya..
Cari siapa mahramnya..
Bukan ucapan I LOVE YOU semata-mata...
Itu bukan caranya..




Jujur dan ikhlas puncanya dari hati...
Tiada makhluk lain yang tahu apa perasaan dihati ini..
Melainkan Dia, Allah yang maha mengetahui..

Kalaulah betul niat dihati..
Rasa cinta mula bersemi..
Seperti yang diberitahu tadi..
Jumpalah ibu bapa si dia tadi..
Berpegang teguh pada ketentuan Ilahi..
Kita yang merancang Dia yang memberi...

Jika sampai pada kemuncaknya... 
Segala persiapan telah tersedia..
Bertahun-tahun berseminya cinta... 


Namun Dia mengetahui segalanya..
Bahawa si dia bukan untuk kita...
Mengapa perlu bermuram durja..
Selalu mengimbau kenangan lama..
Meratapi benda yang tiada...

Itilah kita manusia durjana...
Durjana pada Pencipta...
Mulut berkata itu semua ketentuannya..
Namun dihati sampai sudah tak boleh menerima...
Bukankah itu BERDOSA namanya???

Yakinlah pada qada' dan qadarNya..
Rezeki itu ada dimana-mana...
Hakikatnya tunggu dan berusaha...
Jangan lupa untuk berdoa..
Ingat janjiNya..
Setiap makhluk itu ada pasangannya...

Wallahua'lam.....