There was an error in this gadget

Tuesday, November 29, 2011

Ayam BOGEL

Assalamualaikum n selamat pagi semua....

Hari ni, tiba-tiba rasa nak berkongsi kisah AYAM. AYAM BOGEL.....hahahah......Pasti anda semua akan kata..."Ha....tak ada isu lain ke nak tulis?" Tak mengapa,kalau nak tahu kisah AYAM BOGEL,teruskan baca artikel ni ye.

Persoalannya, apa beza AYAM BOGEL dengan AYAM BERBULU? ape susah, jawapannya yang seko BOGEl y seko BERBULU la.... ape la bongok tanya soalan macam tu...budak-budak tadika pun tahu jawab..ceh..

Bercerita tentang ayam, banyak perkara sekeliling kita dikaitkan dengan ayam... tak percaya ke??
Bila lapar nak makan lauk AYAM...AYAM goreng AYAM pusing AYAM panggang n so on...
Bila orang hebat bermain bola kita panggil AYAM tambatan
Bila nak mempermainkan orang... kita istilahkan sebagai anak AYAM
Bila barang-barang tak berapa berkualiti..kita panggil cap AYAM



AYAM...tubuhnya mendada, jalannya berlenggang... tak kira betina ataupun jantan
Telurnya sebijik riuhnya sekampung....itulah AYAM...
Ayam situ sana sini....AYAM...AYAM....AYAM.... tak habis-habis cerita pasal AYAM...

Menjawab persoalan tentang AYAM BOGEL dengan AYAM BERBULU, jawapannya bukanlah bulu yang dimaksudkan... tapi antara AYAM BOGEL dengan AYAM BERBULU, yang mana paling banyak kita tengok setiap hari?? dimana?? kebanyakannya di supermarket kan?...



Suatu pati di supermarket...

Fatihah: pak cik.... ayam ada x?
Pak Cik: ada...
Fatihah: pak cik, mintak ayam bogel 1...
Pak Cik: ishk..dik, jarang sangat kat dunia ni orang jual ayam berbulu di supermarket dik... yang banyaknya ayam bogel la..ayam bogel tu ayam yang tak ada bulu la dik oi...

Bayangkan seketika....

Kalau kita ke pasar bertujuan nak beli ayam,sudah tentu ayam yang tak ada bulu yang kita cari, kenapa? Sebab senang nak masak. Siapa yang nak beli ayam yang ada bulu. Bulunya satu hal..susah nak buang, dah la tak menarik. Hakikatnya, AYAM BOGEL lebih menarik minat orang untuk dilihat, lalu disentuh dibelek-belek. Kemudian diambil, dibeli dan dibawa pulang untuk dimasak sebagai lauk ayam. Setibanya dirumah, ayam akan dimasak. Jika sedap, ramai yang nak rasa. Jika tak sedap, dibuang begitu saja. Kadang ada yang makan separuh kemudian tinggal.

Kisah AYAM BOGEL tak sama dengan kisah AYAM BERBULU. Jika AYAM BOGEL diminati pembeli, AYAM BERBULU kadang-kadang tengok pun tak nak beli... dengan alasan menyusahkan la, kotor la dan yang penting tidak menarik minat pembeli. Malang nasib si AYAM BERBULU... tidak dipandang tidak dibeli apetah lagi untuk memasaknya.

Saudara saudari sekalian...

Pucuk pangkal kisah AYAM BOGEL ini bukanlah yang dimaksudkan itu ayam yang dibeli di pasar atau di supermarket tetapi kisah AYAM BOGEL ini saya kaitkan dengan situasi kebanyakan PEREMPUAN di negara kita.

Berpakaian sendat@ketat@seksi....hukumnya di dalam islam tetap dikira BERBOGEL. Supermarket @ pasar yang dimaksudkan adalah suatu tempat yang dikunjungi ramai dari pelbagai golongan jenis dan usia. Masyarakat sekeliling lebih gemar @tertarik perhatiannya untuk membeli AYAM BOGEL lalu diusha-usha nya kemudian ditanya harganya. Dipegang-pegang AYAM BOGEL itu untuk memilih yang mana tertarik dihati untuk dibeli. Dah dibeli dibawanya pulang kemudian dimasaknya....jika sedap maka ramailah yang ingin mencuba jika kurang sedap dimakan separuh lalu ditinggalkan begitu sahaja. Yang paling malang adalah, masakan ayam itu tidak sedap dibuang si AYAM BOGEL itu begitu saja. Ayam oh ayam.... dah bertelur..baru riuh sekampung.... Kesian bukan??

                                                                                                       

AYAM BOGEL...AYAM BERBULU...mana satu pilihan dihati?


Mata pun dah layu... tak larat nak taip panjang-panjang....
Apa-apa pun... wahai insan bergelar PEREMPUAN..... Renung-renungkanlah kisah AYAM BOGEL ini...

Hahahhahahahahhahaha......Ayam....ayam......... kesian engkau ayam.

No comments:

Post a Comment